FRIKI 890707UV volautomatische belichting

Frontlader met motordrive

Deze belichtingsunit heb ik in de zomervakantie van 1989 gebouwd.
Vanaf het begin al volautomatisch.
Als starters zitten er Philips snelstarters in.
Hele joekels, niet zoals je ze nu kunt krijgen in een normale kleine starterbehuizing.
Het moest noodgedwongen, omdat de normale starters mijn timer steeds stoorden.

8

8 De behuizing is gemaakt van geplastificeerd spaanplaat (18mm).
Met één druk op de knop komt de lade naar buiten geschoven.

8

8 Met de duimwielschakelaars is de tijd tot op de seconde in te stellen (max.9:59).
Het front is getekend met wrijflijnen van Seno en Letra letters.
Daarna met transparant spray afgespoten voor de bescherming.
Nadeel: ik kan het front niet reinigen met thinner of aceton, de lak zou oplossen.

 


Naast de indicatie LED's is er ook nog een 'check panel'.

A: Tijd telt terug naar 0.00 en dan worden de TL's uitgeschakeld.
B: ON licht op als het apparaat is ingeschakeld.
C: Licht op als lade sluit.
D: Licht op als lade opent.
E: OK licht op als alle signalen goed zijn bevonden.
F: E (van ERROR) licht op als de lade geblokkeerd is of
     als de lade wordt geopend voordat de tijd is afgelopen.


8

8 De bak van onderen gezien, de bak staat hier op z'n zij.
De bodem is er hier af en ook de lade is verwijderd.
De bruine balk drijft de lade en eindschakelaars aan.

 


De lade zit met de 5 schroeven aan de balk vastgeschroefd.

 


8x 20Watt TL's, kleur 05.
Het is niet verstandig huid en ogen steeds aan UV licht bloot te stellen.
Kan bindvliesontsteking en huidkanker veroorzaken.

Ze zitten er nu al 16 jaar in en nog nooit 1 stuk.
Ik geloof dat ze na 2000 uur moeten worden vervangen.
2000 uur ÷ 3½ minuten = 34.000 printen.
Nou, ik maak veel printen, maar eehhh...

 


Ik geef toe, 8 UV-TL's is een beetje overkill.
Dezelfde oppervlakte had ook met 5 of 6 lampen toegekund.

 


De bak ligt nu op zijn kop.
Deze kastschakelaar wordt bedient als de lade gesloten is.
Aan de andere kant zit er ook één, voor als de lade helemaal geopend is.
Mocht de lade er te lang over doen (lade geblokkeerd),
dan zet de besturing de lade alsnog stop (een rode Error LED brandt in het display).

TIP:
Als je zelf een frontlader bouwt met lade (zonder motor drive),
heb je aan 1 schakelaar genoeg.
Een handvat voor op het front en je schuift de lade zelf in en uit.
Als de lade dan dicht zit, schakelt de verlichting en timer automatisch in.
De timer zet de lampen dan automatisch uit.

 


De motor van de ladeaandrijving is de raamopener van m'n oude Fiat 132.
De witte spoel is een slipkoppeling gemaakt van hotmelt en een oud klosje.
Als die slipkoppeling er niet zat en de lade zou ergens tegen aan lopen,
dan zouden de draadjes meteen knappen, die motor drukt wel door.

 


De lade met schuimrubber wat de print aandrukt tegen het glas.
Maximaal te belichten oppervlak: 450mm x 340mm. Waarom zo groot?
Welnu, ik heb in de begindagen ook frontplaten belicht (aluminium met open poriën).

8

8 De klemming drukt de glasplaat stevig tegen het schuimrubber.

8

8 De lade er inschuiven en vastschroeven aan de balk.

 


Besturing
De besturing gaat met normale logica IC's.
Nog niet met een PIC (PIC Basic was er toen nog niet).

Zodra er op 'close' wordt gedrukt sluit de lade zich als een CD-speler.
Als de lade geheel dicht is neemt het display de instelling van de duimwielschakelaars over,
springt de UV-verlichting aan, en begint de timer terug te tellen.
Het is mogelijk de lampen opnieuw te starten door nogmaals op 'close (restart)'  te drukken.

Zodra de timer op 0:00 staat wordt de verlichting uitgeschakeld en licht de groene LED op.
Door op 'open' te drukken opent de lade zich weer.
Het is mogelijk om de belichting te onderbreken door tijdens belichten
op 'open (break)' te drukken, de rode Error LED licht dan op.

Mocht de lade blokkeren bij het openen of sluiten dan
stopt de motor alsnog en licht ook de rode Error LED op.

Het display wordt aangestuurd door een ICM7217C.
Een HEF4060 en een kristal zorgen voor de nauwkeurige tijdmeting.
Een HEF4081 verzorgt het lade besturen.

Voor de geïnteresseerden is het schema te downloaden.
Niet op foutjes letten, het komt uit m'n jonge jaren.
Download schema

De printlayout moet ik ook nog ergens hebben liggen.