De belichtingstijd bepalen

Ik belicht mijn Seno printen altijd 3½ minuten met mijn lichtbak.
Printen van het merk Bungard 2 minuten en printen van Display zelfs maar 45 seconden.
De belichtingstijd verschilt dus van merk tot merk.

De belichtingstijd kun je bepalen met een proefstrookje.
Zorg ervoor dat de situatie precies zo is zoals je later gaat werken.

Dus:
- Wel of niet opwarmen UV-TL's
- Dezelfde soort (merk) printplaat
- Dezelfde (dikte) glasplaat
- Dezelfde enz.

Eventueel de UV-TL's eerst een minuut laten branden (opwarmen).
Verdeel een strook printplaat in 6 gelijke stukken.
Markeer dat op de zijkant van de print met een stift.
Doe steeds de glasplaat dicht.



Laat rechts 1/6 deel onbedekt.
Bedek de andere 5 delen met donker papier (verpakking van de print?).
Druk het geheel met de glasplaat aan zoals je straks ook gaat doen.
De glasplaat moet wel dicht want het houdt UV straling iets tegen,
dus als je later met glasplaat gaat belichten, dan nu ook met glasplaat.
Belicht het geheel een halve minuut.



Schuif daarna het donkere papier 1/6 deel naar links tot de volgende stiftmarkering.
Glasplaat er weer op en weer een halve minuut belichten.



Zo ook met het 3/6 deel...



Met het 4/6 deel...



En ook een halve minuut belichten met 5/6 deel onbedekt.



Nu de hele print, met glasplaat, niet een halve, maar een hele minuut belichten.


In de tabel zijn nu de totale belichtingstijden te zien.
Het meest linkerdeel is het langst afgedekt geweest en dus maar 1 minuut belicht,
terwijl het meest rechterdeel alle belichtingen heeft meegemaakt (in totaal 3½ minuten).

6/6 5/6 4/6 3/6 2/6 1/6
1e belichting
2e belichting
3e belichting
4e belichting
5e belichting
6e belichting





  1 min.




30 sec.
1 min.



 30 sec.
30 sec.
1 min.


30 sec.
30 sec.
30 sec.
1 min.

 30 sec.
30 sec.
30 sec.
30 sec.
1 min.
30 sec.
30 sec.
30 sec.
30 sec.
30 sec.
1 min.
totaal belicht 1 min. 1½ min. 2 min. 2½ min. 3 min. 3½ min.

8

8 Nu de strook 1 tot 2 minuten in de ontwikkelaar.
Als het ontwikkelen binnen 20 seconden al klaar is, dan is de ontwikkelaar te sterk.
Dat snelle ontwikkelen lijkt leuk, maar kan ook de onbelichte delen ontwikkelen!
Zie ook ontwikkelaar aanmaken.



Het eindresultaat na het ontwikkelen en afspoelen.
De 3 linkerdelen zijn sowieso te kort belicht.

 

Mocht het ontwikkelen helemaal niet goed gaan en de ontwikkelaar is wel op juiste sterkte,
dan de proef opnieuw doen en dan de laatste belichting (6/6) verlengen met enkele minuten.

De proef is hier zonder layout gedaan.
De blanke folie die ik gebruik voor de layouts houdt het UV-licht niet noemenswaardig tegen.


Belicht liever te lang dan te kort.
Als je te kort belicht wordt de print niet goed ontwikkelt en gaat het etsen fout.

Een nadeel aan lang belichten kan zijn dat je kratertjes in je baantjes krijgt.
Dit komt voor als de layout niet 100% lichtdicht is.
Dan is het even experimenteren tot hoe lang je kunt belichten voor dit effect optreedt.
Als je proefstrookje er uit ziet zoals hier, dan zou je met 2½ ... 3 minuten aardig goed zitten.

Maar als de layout echt goed lichtdicht is (zie layout zwarter maken),
is overbelichten vrijwel niet mogelijk.
 


Foto: Turbokeu

Op bovenstaande foto is te zien dat de te kort belichtte delen niet goed zijn geëtst.
Het deel dat 180 sec (= 3 minuten) of langer is belicht, is wel goed gelukt.